Hvad er akutte smerter ?

Akut opståede smerter er noget vi alle sammen har oplevet. Om det er efter en længere køretur, smerter når vi skal have sokker på eller vi måske ikke kan dreje hovedet den ene eller anden vej. Akut opståede smerter kan være voldsomt invaliderende og kan have stor betydning for din hverdag. Både socialt, på arbejdet og i hjemmet.
Akut smerte behøver ikke at opstå traumatisk dvs som følge af uheld. Tværtimod har vi set mange atraumatiske tilfælde af akut opståede smerter.

En af de mest kendte "akutte smerter", er oplevelsen af et "smæld" i specielt lænden, efterfulgt af en kraftfuld og intens smerte, med hel eller delvist ophørt bevægelse. Enten grundet smerte eller grundet frygten for at opleve "smældet" igen.

Behandling af akutte smerter

Akut smerte er ikke noget at frygte eller være bange for. Størstedelen af alle mennesker oplever det en eller flere gange i løbet af livet.
Hos SpecFysio har vi flere års erfaring med behandling af akut opstået smerte.
En behandling hos SpecFysio for akut opstået smerte er ofte en manuel behandling dvs fysioterapi. Efterfølgende gives der få, lette, men effektive øvelser så du selv kan forsætte behandlingen hjemme.
Behandlingen er mild og har til formål, at skabe bedre bevægelse og større bevægelighed.

Hvad kan du selv gøre ?

Ved akut opstået smerter er det vigtigt at bevæge sig. Sørg for at bevæg nakken, ryggen eller hvad det måtte være, så meget som overhovedet muligt inden for smertegrænsen. Hvis smerterne er voldsomme, kan du tage smertestillende medicin. Vi vil anbefale 1 gram (2 x 500mg) Panodil. Herefter vent da 45 - 60 minutter. Hvis ikke smerterne er reduceret kan du supplere med 1 tablet Ipren.
Søg hjælp i form af behandling. Hos SpecFysio har vi weekend åbent og akutte tider, der ikke er tilgængelige via vores online bookning. Kontakt os via telefon.

Hvis symptomerne er så voldsomme, at du ikke kan holde dem ud. Kontakt da egen læge eller ring 1813.

Andre ydelser hos SpecFysio